تحصیل یار

راهنمای تحصیلی از دبستان تا دکتری ، ثبت نام دانشگاه آزاد ، سراسری ، رشته های بدون کنکور ، لیست مدارس ، آزمونهای کارشناسی ارشد و دکتری و ...

تحصیل یار

راهنمای تحصیلی از دبستان تا دکتری ، ثبت نام دانشگاه آزاد ، سراسری ، رشته های بدون کنکور ، لیست مدارس ، آزمونهای کارشناسی ارشد و دکتری و ...

معرفی رشته امنیت بین الملل

رشته امنیت بین الملل، رشته ای از زیر گروه علوم تجربی است که در دانشگاه های دولتی روزانه، دانشجوی مرد می پذیرد.

رشته امنیت اطلاعات، یکی از رشته های ارائه شده توسط دانشکده اطلاعات است، که وابسته به وزارت اطلاعات می باشد.

دانشجویانی که علاقمند به رشته حفاظت اطلاعات می باشند، باید برای کنکور اقدام کرده و بعد از پذیرفته شدن در آزمون، در

 مقطع کاردانی این رشته ادامه تحصیل می دهند، و پس از پایان این دوره، در صورت احراز صلاحیت علمی و گزینش، به استخدام وزارت اطلاعات در خواهند آمد.

امنیت بین الملل چیست؟ امنیت بین الملل، به عنوان امنیت جهانی شناخته شده است، زیرا  برای حفظ امنیت بین دولت و سازمان ملل متحد

 و سایر کشورهای دیگر، اقدامات نظامی و توافقنامه های دیپلماتیک مانند معاهدات و کنوانسیون ها، امنیت بین المللی و امنیت ملی، ایجاد می کند.

 

ورود به دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی

پذیرفته شدن در دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی، فقط با کنکور امکان پذیر است و داوطلب بعد از کسب امتیاز قبولی، باید در مصاحبه حضوری نیز پذیرفته شود.

سوالات مصاحبه حضوری در زمینه: پایبند بودن به دین اسلام، داشتن تابعیت جمهوری اسلامی، داشتن سلامتی جسمانی و روانی کامل و... می باشند.

 چون رشته امنیت بین المللی وابسته به وزارت اطلاعات است، از این رو ورود به این رشته سخت خواهد بود و دانشجوی علاقمند باید واجد شرایط و دارای صلاحیت ورود به این رشته را داشته باشد.

بنابراین افرادی که قصد تحصیل در رشته امنیت اطلاعات تجربی را دارند، تنها مجاز به  انتخاب دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی هستند که تحت عنوان دانشگاه امام باقر(ع) نیز شناخته شده است.

 

ظرفیت رشته بین الملل در انتخاب رشته تجربی

چنانچه داوطلبان قصد داشته باشند، از مجموع ظرفیت انتخاب رشته دانشگاه سراسری در سال های پیشین، در رشته امنیت بین الملل

 مطلع شوند، می توانند به دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری مراجعه کنند و اطلاعات لازم را دریافت نمایند.

همچنین، برای اطلاع از رتبه قبولی رشته امنیت بین المللی در سال های قبل، می توانند از نرم افزار رایگان انتخاب رشته مجازی هیوا استفاده کنند.

داوطلبان همچنین قادر خواهند بود تا با استفاده از نرم افزار رایگان هیوا، برای سنجش شانس قبولی خود قبل از اعلام نتایج، و در فاصله برگزاری آزمون و اعلام نتایج اصلی کنکور دانشگاه سراسری، اقدام کنند.

برای اطلاع از ظرفیت دانشگاه های پذیرنده رشته امنیت بین المللی، پیشنهاد ما به متقاضیان این است که یا به سایت آنلاین سازمان سنجش مراجعه کنند یا در کانال های اطلاع رسانی کنکور سراسری عضو شوند.

 

بازار کار رشته بین الملل عمومی

رشته امنیت بین الملل، گرایش های زیادی دارد که رشته بین الملل حقوق اسلامی، نمونه از گرایش های این رشته می باشد.

دانشجویان که در رشته حقوق بین الملل تحصیل می کنند، به مطالعه مباحثی مانند: حقوق بین المللی خصوصی، حقوق بین المللی اسلامی، مسئولیت مدنی، متون حقوقی به زبان خارجه و... می پردازند

از دانشجویان پس از اتمام این رشته، انتظار می رود تا بر همه درس های ذکر شده مسلط باشند، زیرا گرایش حقوق بین الملل و درس های

 مربوط به آن، چند سالی است که بسیار پراهمیت شده اند. بنابراین وجود چنین افرادی در این حوضه و در کشور ضروری است.

بر همین اساس، فارغ التحصیلان رشته امنیت بین الملل، می توانند در حرفه هایی مانند: وکالت، مشاور حقوق بانک و در شهرداری، شرکت ها و وزارتخانه ها فعالیت کنند، که در این صورت، از حقوق رشته امنیت بین الملل، نیز بهره مند خواهند شد.

 

معرفی رشته بهداشت عمومی

رشته بهداشت عمومی، در زمینه حفظ سلامت و پیشگیری از عواملی است که سلامتی بشر را تهدید می کنند.

این رشته به زبان ساده: شاخه ای از علوم بهداشتی به شمار می رود که هدف اصلی از تاسیس آن رسیدگی به افراد جامعه و ارتقا دادن کیفیت سلامتی آن ها است.

رعایت بهداشت عمومی، نه تنها جامعه را از آلودگی و بیماری مصون نگه می دارد، بلکه سلامت خود فرد را نیز، تامین می کند.

سلامت محیط، سلامت جامعه، سلامت رفتاری، امنیت شغلی سلامت اقتصادی، سیاست های عمومی و حتی ایجاد سلامت در مسائل جنسی و دوران باروری، در گرو بهداشت عمومی خواهد بود.

دسترسی به مراقبت های بهداشتی و بهداشت عمومی، در رشد کشورها تاثیر گذاشته است و موجب شده تا رقابت های سختی بین آن ها ایجاد شود.

اما در حال حاضر، زیر ساخت های بهداشت عمومی در این کشورها در حال شکل گیری است.

 

گرایش های رشته بهداشت عمومی

کلیه دانشجویان رشته بهداشت عمومی، که دوره کارشناسی خود را پشت سر گذاشته اند می توانند در مقطع کارشناسی ارشد بهداشت عمومی، ادامه تحصیل دهند‌ و در گرایش های زیر حضور داشته باشند:

آموزش بهداشت، آمار زیستی، اپیدمیولوژی، اکولوژی انسانی، انفورماتیک پزشکی، ارزیابی فناوری

 

 سیاست، بهداشت و ایمنی مواد غذایی، تاریخ علوم پزشکی، حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین بیماری، رفاه اجتماعی، زیست فن آوری پزشکی و سم شناسی

 

 و سایر گرایش های دیگر که جهت آشنایی با آن ها، دانشجو می تواند، به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و به اطلاعات مورد نیاز، دستیابی پیدا کند.

 

معرفی دروس رشته بهداشت عمومی

 

دانشجویانی که در مقطع کارشناسی رشته بهداشت عمومی پذیرفته شده اند، باید این دروس را با موفقیت بگذرانند تا بعد از گذراندن این دوره، بتوانند به مقاطع بالاتر این رشته دست پیدا کنند.

دروس رشته بهداشت عمومی

·       دروس پایه: مانند، بیوفیزیک، بیوشیمی، تشریح و فیزیولوژی، اصول و مبانی جامعه شناسی، آمار حیاتی ۱ و ۲، توان بخشی و رفاه اجتماعی و...

·       دروس اختصاصی: مانند، روان شناسی و بهداشت روان، بهداشت دهان و دندان، اقتصاد بهداشت، بهداشت دانش آموزان و مدارس، کاربرد کامپیوتر در تجزیه و تحلیل داده های بهداشتی و...

 

رشته کاردانی بهداشت بدون کنکور

 

رشته بهداشت عمومی، در مقاطع کاردانی و کارشناسی پیوسته، فقط در تعداد کمی از دانشگاه های علوم پزشکی، به صورت بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی و همچنین از طریق مصاحبه دانشجو می پذیرد.

 

گرایش های بدون کنکور کاردانی بهداشت

·       بهداشت حرفه ای

·       بهداشت خانواده

·       بهداشت مبارزه با بیماری ها

·       بهداشت محیط

·       بهداشت خانواده

 

نقش های کارشناسان رشته علوم بهداشتی

کارشناسان و فارغ التحصیلان مشغول به کار در رشته عمومی بهداشت، دارای نقش های مهمی هستند که آن ها را جهت سلامت جامعه، بکار می گیرند

·       نقش پژوهشی: هدف آن: آموزش پرسش گران سلامت، همکاری در انجام مصاحبه های پژوهشی و تدوین اطلاعات، ، ارائه طرح های پژوهشی در زمینه HS

·       نقش آموزشی: هدف آن: مشاوره های قبل از ازدواج، آموزش مادران، آموزش کاردان ها و بهورزی مراکز بهداشت

·       نقش مراقبتی: هدف آن: مراقبت قبل از زایمان مادران، مراقبت از سلامت کودکان

·       نقش اجرایی: هدف آن: نظارت بر تکمیل پرونده های خانوارهای تحت پوشش، ارائه خدمات تنظیم خانواده، حضور در برنامه های بهداشت مدارس

 

بازار کار و درآمد رشته بهداشت عمومی

فارغ التحصیلان رشته بهداشت عمومی، چنانچه تمایل به فعالیت در این حرفه را داشته باشند، می توانند در بخش هایی از جامعه

 که در زمینه بهداشت عمومی اشتغال زایی شده است، مشغول به کار شوند و از کسب درآمد رشته بهداشت عمومی، بهره مند شوند.

این افراد قادرند در بخش های دولتی، مانند: مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی و پایگاه های شهری، فعالیت کنند و از این مراکز، متناسب با سمت خود، حقوق رشته ارشد بهداشت را، دریافت کند.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معرفی رشته امنیت نرم

رشته امنیت نرم، مربوط به وزارت اطلاعات می باشد که جهت حفاظت از دارایی های و اطلاعات امنیتی کشور و جلوگیری از دسترسی غیر مجاز سودجویان، فعالیت می کند‌.

برای پذیرش در دانشگاه این رشته، دانشجو می تواند  از طریق سه رشته تجربی، ریاضی و انسانی اقدام کند. رشته امنیت اطلاعات، فقط دانشجوی مرد می پذیرد و در دانشکده اطلاعات ارائه می شود.

 دستیابی به این رشته قطعا از طریق، کسب موفقیت در کنکور می باشد و رشته امنیت نرم بدون کنکور نداریم. جهت استخدام فارغ التحصیلان این رشته به این صورت است که:

 دانشجو پس از پایان دوره تحصیلی، در صورت احراز صلاحیت علمی و گزینش، به استخدام وزارت اطلاعات در خواهد آمد.

 

  واحدهای رشته امنیت اطلاعات کارشناسی ارشد

دانشجویان رشته امنیت نرم که در مقطع ارشد این رشته مشغول به تحصیل می شوند، می بایست به تعداد: ۳۲ واحد درسی را بگذرانند.

واحدهای کارشناسی ارشد رشته امنیتی

·       واحد اصلی: ۱۸

·       پایان نامه: ۶ واحد

·       سمینار: ۶ واحد

·       تعداد کل: ۳۲  واحد

 

هدف کارشناسی ارشد رشته امنیت نرم

هدف از تحصیل در ارشد رشته امنیت اطلاعات، تربیت افرادی می باشد که بتوانند در ارائه راهکارهای مناسب و کاربردی، به تامین امنیت سیستم های اطلاعاتی بپردازد.

همچنین افرادی که در رشته امنیت نرم فارغ التحصیل می شوند، باید بتوانند با تلاش و تبحر خود، راهکارهایی جهت حفظ امنیت اطلاعات ارائه دهند.

برهمین اساس، این افراد قادر خواهند بود در مقطع ارشد این رشته، مهارت هایی را کسب کنند:

·       ارائه راهکارهای مناسب برای پوشش حفره های امنیتی شبکه

·       جلوگیری از نفوذ و ترمیم شبکه های کامپیوتری

·       بررسی و تغییر پروتکل های غیر اعتماد شبکه های کامپیوتری

·       مقابله کردن با برنامه های مخرب کامپیوتری، از جمله: ویروس ها، Dos  و DDos و همچنین جلوگیری از حملات هکرها و سارقان اینترنتی

 

دفترچه انتخاب رشته امنیت نرم گروه تجربی

برای شناسایی کد رشته امنیت نرم و احتمال قبولی دانشجو در آن  بر اساس رتبه، متقاضی می تواند به نرم افزار انتخاب رشته کنکور مراجعه کند.

همچنین دانشجو، با استفاده از ابزارها و فیلترهای مختلفی بر مبنای استان، دانشگاه، نوع آموزش و دوره، انتخاب های مناسب خود را پیدا می کند.

بعد از انجام انتخاب بر اساس شرایط دانشجو، فایل انتخاب رشته در دسترس قرار می گیرد که می بایست این فایل را مستقیما در سیستم انتخاب رشته سازمان سنجش وارد نمایند.

به عنوان مثال:

·       کد رشته دانشگاه اطلاعات در بخش نیمه متمرکز، ۱۸۶۱۴

·       نوع دوره: روزانه

·       نام دانشگاه: دانشکده اطلاعات امنیتی

 

ظرفیت و پذیرش رشته امنیت نرم گروه انسانی

برای اطلاع از ظرفیت رشته امنیت نرم، در دوره روزانه دانشگاه های سراسری سال های قبل، داوطلب می تواند از نرم افزار هیوا که به صورت رایگان است، استفاده کند.

نحوه پذیرش در رشته امنیت نرم، فقط به صورت آزمون می باشد و امکان بدون کنکور این رشته وجود ندارد.

اگر می خواهید بدانید، پذیرش در هریک از دانشگاه ها چند بوده، می توانید به نرم افزار رایگان هیوا مراجعه کنید.

چنانچه در رابطه با درصد قبولی و رتبه دانشگاهی سوالی داشته باشید، می توانید از مشاوران مرکز هیوا کمک بگیرید.

همین طور دانشجو، برای سنجش شانس خود، در فاصله برگزاری آزمون، می تواند از نرم افزار کنکور سراسری استفاده کند.

 

شغل های رشته امنیت نرم در گرایش ارشد

کلیه فارغ التحصیلان رشته امنیت نرم که دوره ارشد این رشته را به پایان رسانده اند،  قادرند در سری مشاغل فعالیت کنند که قصد داریم در این مطلب به معرفی آن ها بپردازیم.

·       تولید محصولات سخت افزار و نرم افزار مانند: دیواره های آتش و سیستم های پالایش و تشخیص نفوذ

·       سمت مسئول ارشد ارگان های خصوصی و دولتی

·       فراهم سازی امنیت برای تراکنش های مالی بانک ها و موسسات

·       در ارگان های خصوصی و دولتی ایجاد امنیت می کند.

 

در رابطه با درآمد امنیت نرم، می توان گفت که این رشته، به لحاظ وظیفه سخت جهت محافظت و ایجاد امنیت کشور، از حقوق مناسب و قابل توجهی برخوردار است.

 

 

 

 

معرفی رشته بهداشت مواد غذایی

رشته بهداشت مواد غذایی در زمینه، بهداشت مواد خوراکی و غذای سالم یا ناسالم و شیوه نگهداری آن، فعالیت می کند. زیر گروه رشته علوم تجربی است

 و طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، پذیرش در رشته بهداشت مواد غذایی، در دانشگاه های دولتی روزانه، شبانه و غیرانتفاعی صورت می گیرد.

 همچنین دانشگاه های آزاد در این رشته دانشجو می پذیرند. در بعضی از دانشگاه ها، پذیرش رشته بهداشت مواد غذایی بدون کنکور، نیز امکان پذیر می باشد.

هدف از این رشته: تربیت کارشناسانی است که از عهده آزمایش های بیوشیمیایی و باکتری شناسی، تشخیص بیماری ها و آلودگی های میکروبی و سمی و قارچی،

و همچنین تشخیص هایی که در مقابل  تکنسین ها و حتی کاردان های این رشته، در سطح بهتر و بالاتر هستند، برآیند.

دانشجویان، می توانند با تهیه و مطالعه نسخه بهداشت مواد غذایی pdf، اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهند.

 

واحدهای درسی رشته بهداشت و مواد غذایی

دانشجویان در رشته بهداشت مواد غذایی، باید به تعداد ۱۳۷ واحد درسی را بگذرانند، که به تفکیک واحد شامل:

·       دروس عمومی: ۲۶ واحد

·       دروس پایه: ۲۰ واحد

·       دروس اختصاصی: ۴۴ واحد

·       دروس اصلی: ۳۳ واحد

·       پروژه: ۲ واحد

·       کارآموزی: ۱۲ واحد

 

 

تعداد واحدهای رشته کارشناسی بهداشت مواد غذایی

واحدهایی که دانشجویان رشته بهداشت عمومی، باید در طول ترم بگذرانند شامل:

·       دروس پایه: ۹ واحد

·       دروس اختصاصی: ۱۱ واحد

·       دروس اختصاصی اختیاری: ۶ واحد

·       پایان نامه: ۶ واحد

·       تعداد کل واحدها: ۳۲ واحد

این واحد ها در دانشگاه های رشته بهداشت مواد غذایی مانند:

·       دانشگاه تخصصی فن آوری های نوین آمل

·       دانشگاه فردوسی مشهد

·       دانشگاه بوعلی سینا در همدان

·       دانشگاه ایلام، ارائه می شوند.

 

دروس کارشناسی بهداشت مواد غذایی

کلیه دانشجویان رشته بهداشت مواد غذایی که تمایل به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی رشته بهداشت مواد غذایی دارند،

 باید درس های این رشته را انتخاب و با کسب نمره قبولی این دوره را با موفقیت به پایان برسانند.

دروس این رشته شامل:

·       دروس پایه: دروس این پایه شامل: شیمی آلی، بیوشیمی، فیزیولوژی، بافت شناسی، کالبد شناسی، آمار حیاتی، اصول و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات

·       دروس اصلی: کالبد گشایی و آسیب شناسی و آسیب شناسی نشخوارکنندگان، باکتری شناسی عمومی، باکتری شناسی اختصاصی و بیماری ها و...

·       دروس تخصصی: زبان تخصصی، میکروب شناسی مواد غذایی، شینی و بیوشیمی مواد غذایی، بهداشت و بازرسی گوشت دام و طیور

·       دروس کارآموزی: کارآموزی در کارخانه های فرآوری شیر، کارآموزی در کارخانه های فرآوری گوشت، کارآموزی در کارخانه های روغن، قند و...

 

بازار کار رشته بهداشت مواد غذایی

فارغ التحصیلان رشته بهداشت مواد غذایی، چنانچه قصد دارند در همین زمینه فعالیت کنند و از حقوق بهداشت مواد غذایی، بهره مند شوند،

می توانند در این زمینه ها فعالیت کنند:

·       در زمینه آموزشی: برای آموزش دانشجویان، روش هایی تدوین و طراحی می کنند

·       در زمینه پژوهشی: در انجام پژوهش هایی در زمینه بهداشت مواد غذایی

·       در زمینه مشاوره ای: در سمت مشاور، جهت راهنمایی و مشاوره برای بهره بردن از فن آوری ها در بخش های دولتی و خصوصی

·       در زمینه خدماتی: مسئول آزمایشگاه کنترل کیفی کارخانجات تولید مواد غذایی.