تحصیل یار

راهنمای تحصیلی از دبستان تا دکتری ، ثبت نام دانشگاه آزاد ، سراسری ، رشته های بدون کنکور ، لیست مدارس ، آزمونهای کارشناسی ارشد و دکتری و ...

تحصیل یار

راهنمای تحصیلی از دبستان تا دکتری ، ثبت نام دانشگاه آزاد ، سراسری ، رشته های بدون کنکور ، لیست مدارس ، آزمونهای کارشناسی ارشد و دکتری و ...

معرفی دانشگاه سما 3



دانشگاه سما، یکی از سازمان‌های وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی است که در سال 1370 به منظور خدمت به آموزش و پرورش و همچنین جذب نیروی دانشجوی در مقطع کاردانی شروع به فعالیت کرد. حدود 30 سال پیش آموزش و پرورش با محدودیت‌هایی از نظر توسعه فضای آموزشی روبرو بود از طرف عبدالله جاسبی ریاست وقت دانشگاه آزاد اسلامی طرح جامعی برای توسعه مدارس غیر انتفاعی کشور ارائه شد. متعاقب آن بر اساس توصیۀ هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور وقت و رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ،  فعالیت‌های سازمان «سما» شکل گرفت.


 در سال ۱۳۷۳ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی توسعه مدارس سما و توجه مسئولین به تربیت اسلامی و علمی دانش آموزان را یکی از محورهای حرکت دانشگاه اعلام داشت. اینک تعداد ۷۲۹ مدرسه با بیش از ۱۰۰ هزار دانش آموز در بیش از ۱۰۰ شهر کشور اعم از بزرگ و کوچک، از مرکز تا نقاط محروم در امر تعلیم و تربیت جوانان جامعه فعالیت می‌کنند که اکثراً به لحاظ آموزشی و پرورشی از سطح خوبی برخوردار و از نظر اقتصادی درمجموع خودکفا هستند.

در اساسنامه این سازمان آمده است: "سازمان مؤسسه‌ای غیرخصوصی و غیردولتی است و هیچ‌یک از ارکان سازمان، مدیران، مسؤولان و کارکنان آن هیچ‌گونه حق مالکیت و حق انتفاع شخصی از اموال سازمان را ندارند و اموال مزبور منحصراً با توجه به مفاد این اساسنامه و سایر مقررات حاکم و با رعایت مصالح سازمان صرف هزینه‌ها وپیشرفت وتوسعه فعالیت‌های آن خواهد شد." و همچنین موارد و موضوعاتی که در این اساسنامه پیش‌بینی نشده‌است مشمول مقررات دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود.


تفاوت دانشگاه سما و دانشگاه آزاد


بسیاری از داوطلبان در هنگام ورود به دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای سما متوجه تفاوت این دانشگاه با دانشگاه ازاد نمی‌شوند. از این رو قصد داریم تا تفاوت این دو مرکز آموزش عالی در ایران را شرح دهیم:

دانشگاه سما زیر مجموعه کوچکتری از دانشگاه آزاد اسلامی است که نام دیگر آن آموزشکده فنی و حرفه‌ای است. تنها تفاوت این دو سازمان در پذیرش دانشجو می‌باشد، بطوری که در دانشگاه سما دانشجو تا مقطع کاردانی یا فوق دیپلم تحصیل خواهد کرد. اساسنامه این دانشگاه به تایید هئیت امنایی رسیده است و فعالیت بصورت کاردانی فنی و حرفه‌ای و همچنین آموزش‌های عمومی به تصویب رسیده است. در این دانشگاه فقط رشته‌های فنی و حرفه‌ای مانند نرم‌افزار کامپیوتر، الکترونیک، ساختمان و ... تدریس می‌شود، در نهایت مدرکی که از طرف سازمان به دانشجویان داده می‌شود به عنوان مدرک کاردانی پیوسته یا فوق دیپلم ثبت خواهد شد. این مرکز عالی از نوع غیر دولتی بوده و برای حضور در این دانشگاه نیازی به ارائه مدرک پیش دانشگاهی نیست.


دلیل محبوب بودن دانشگاه سما


یکی از دلایلی که این سازمان بین داوطلبان کنکور محبوب می‌باشد، پذیرش بدون کنکور در بسیاری از رشته‌ها است. دانشگاه آزاد اسلامی نیز در واحدهای فنی و حرفه‌ای پذیرش دانشجو دارد اما به دلیل اینکه سازمان سما به این رشته‌ها اختصاص داده شده است از امکانات و کارگاه‌های آموزشی با کیفیتی برخوردار می‌باشد.


اعتبار مدرک دانشگاه سما


بسیاری از داوطلبان پذیرفته شده در این مرکز اموزش عالی، نگران اعتبار مدرک این دانشگاه هستند. باید به این نکته اشاره کنیم که بین مدرک دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه سما هیچ تفاوتی وجود ندارد. دانشجویان بعد از اخذ مدرک کاردانی خود می‌توانند در دانشگاه‌های سراسری و همچنین آزاد ادامه تحصیل دهند. البته در مدرک تحصیلی قید خواهد شد که این دانش آموختگان از دانشکده سما فارغ التحصیل شده‌اند؛ اما رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مصاحبه‌ای که انجام دادند این اطمینان را به دانشجویان و داوطلبان ورود به دانشکده‌های سما دادند که اعتبار سما با اعتبار سایر واحدهای دانشگاه آزاد تفاوتی ندارد و دارندگان این مدرک می‌توانند در مقاطع بالات در هر دانشگاهی که تمایل داشته باشند ادامه تحصیل بدهند. تحصیل در این دانشگاه به صورت مختلط نبوده و تحصیل دختران از پسران جدا است حتی دانشگاه سما کرج .

این دانشگاه‌ یک امتیاز مثبت برای هنرستانی‌هایی است که قصد دارند رشته منتخب در هنرستان را ادامه دهند. به این نکته توجه داشته باشید که باید در رشته هنرستانی خود تحصیل کنید، یعنی اگر از رشته الکترونیک فارغ‌التحصیل شدید نمی‌توانید در دانشگاه رشته ساختمان را برای کاردانی پیوسته انتخاب کنید.


جمع بندی


در صورتی که تمایل دارید در دانشکده‌های سما ادامه تحصیل بدهید می‌توانید «دفترچه راهنمای ثبت‌نام کاردانی پیوسته بر اساس سوابق تحصیلی» را از وبسایت دانشگاه آزاد دریافت نمایید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد