تحصیل یار

راهنمای تحصیلی از دبستان تا دکتری ، ثبت نام دانشگاه آزاد ، سراسری ، رشته های بدون کنکور ، لیست مدارس ، آزمونهای کارشناسی ارشد و دکتری و ...

تحصیل یار

راهنمای تحصیلی از دبستان تا دکتری ، ثبت نام دانشگاه آزاد ، سراسری ، رشته های بدون کنکور ، لیست مدارس ، آزمونهای کارشناسی ارشد و دکتری و ...

معرفی رشته دندانسازی

رشته دندانسازی، یکی از رشته های گروه علوم تجربی می باشد. جهت تحصیل در این رشته متقاضیان زیادی وجود دارد. امکان دستیابی به این رشته در مقطع کاردانی فقط با کنکور است اما مقطع کارشناسی آن بدون برگزاری آزمون کنکور امکان پذیر است.

علاقه مندان به شغل دندانسازی باید در دانشگاه رشته پروتز دندان را انتخاب کنند. رشته پروتز دندانی در مقاطع تحصیلی کاردانی ناپیوسته و کارشناسی ناپیوسته تدریس می شود.

 

ادامه تحصیل در رشته دندانسازی

فارغ التحصیلان رشته دندانسازی، با دارا بودن مدرک کارشناسی قادر خواهند بود برای کسب درآمد در همین رشته مشغول شوند.

زیرا رشته کارشناسی دندانسازی، بازار اشتغال خوبی دارد، هرچند که در کشور ایران، امکان تدریس و ارائه مدرک مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی وجود ندارد.

در صورتی که تمایل به ادامه تحصیل و انجام کارهای پژوهشی در این رشته تحصیلی دارید می توانید اقدام به مهاجرت تحصیلی نمایید. چرا که خیلی از کشورهای خارجی رشته دندانسازی را در مقاطع بالاتر تدریس می کنند.

 

کاردانی رشته دندانسازی بدون کنکور

پذیرفته شدن دانشجویان کاردانی رشته دندانسازی بدون کنکور، فقط با شرکت در آزمون کنکور امکان پذیر خواهد بود.

این رشته در دانشگاه های علوم پزشکی: اصفهان، شهید بهشتی، پردیس خودگردان شهید بهشتی و لرستان، مجموعاً به تعداد ۳۵ دانشجو پذیرش دارد.

ویژگی خوبی که در رشته دندانسازی وجود دارد این است که، چنانچه رشته تحصیلی داوطلب، ریاضی فیزیک بوده است و قصد ادامه تحصیل در رشته دندانسازی دارد

می تواند تغییر رشته دهد و جهت ورود به دانشگاه در رشته دندانسازی، در گروه علوم تجربی شرکت کند.

 

کارشناسی رشته دندانسازی بدون کنکور

همان طور که گفته شد این رشته کارشناسی پیوسته ندارد. شما برای اینکه به یک کارشناس دندانساز تبدیل شوید، ابتدا باید وارد مقطع کاردانی دندانسازی شوید.

و سپس برای کاردانی به کارشناسی ناپیوسته ثبت نام کنید. که این کار مستلزم دارا بودن مدرک کاردانی مرتبط می باشد. ثبت نام و ادامه تحصیل در این رشته طبق معدل دانشجو و همچنین بر حسب سوابق تحصیلی صورت می گیرد و نیازی به آزمون یا کنکور ندارد.

از میان دانشگاه های سراسری، فقط دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و پردیس های خودگردان شهید بهشتی این رشته را بدون کنکور ارائه می دهند.

نکته دیگری که قابل ذکر این است که امکان تدریس رشته پروتز دندان در دانشگاه های نظیر: دانشگاه غیر انتفاعی و پیام نور و همین طور دانشگاه علمی کاربردی و سایر دانشگاه های دیگر، وجود ندارد.

 

 

 ظرفیت رشته کاردانی ‌تکنیسین پروتزهای دندانی در انتخابی رشته تجربی

طبق مجموعه ظرفیت رشته کاردانی تکنیسین پروتزهای دندانی در انتخاب رشته دانشگاه های سراسری در سال گذشته ( سال تحصیلی ۹۶-۹۵)، ۴۸ نفر در دوره روزانه بوده است.

اما دانشگاه آزاد رشته کاردانی تکنیسین دندانسازی، ظرفیت مشخصی ندارد.

اگر میخواهید بدانید قبولی در هریک از دانشگاه ها در سال گذشته چند بوده، می توانید از نرم افزار کنکور سراسری استفاده کرده و شانس قبولی خود را پیش از اعلام بسنجید.

 

توانمندی های فارغ التحصیلان رشته تکنیسین دندانسازی

فارغ التحصیلی که رشته تکنیسین دندانسازی را آموخته باشد، باید این توانمندی را داشته باشد که انواع ابزارآلات مصنوعی را بسازد، نمونه ای از ابزارآلات مصنوعی:

·        پروتزهای مصنوعی

·        پروتزهای مصنوعی ثابت و متحرک

·        روکش های مصنوعی

·        انواع پوست  چینی و کامپوزیتی

·        انواع پلاک های ارتودنسی

·        انواع پروتزهای فک و صورت

علاوه بر خدماتی که در بالا به آن ها اشاره کردیم، تکنیسین دندانساز، جهت ساخت پروتزهای دندانی باید موادی مانند: آلیاژهای دندانپزشکی، مواد پلاستیکی،

انواع گوناگون موم، فلزات و فولاد و انواع چینی های دندانپزشکی و کامپوزیتی، پلیمرها، مواد پلاستیکی، را به خوبی بشناسد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد